هواکش های سانتریفیوژ گلدمن
هواکش ها سانتریفیوژ همانطور که از نام آنها پیداست از نظر شکل ظاهری پوسته بدنه آنها ( Housing ) شبیه حلزون بوده و نوع پروانه آنها ( Impeller ) سانتریفیوژ ( Centrifuge ) می باشد .
مشخصات هواکش های سانتریفیوژ گلدمن
اگزاست فن ها یا فن های تخلیه گریز از مرکز خم عقب Backward با استفاده از کانال های هوا و همچنین مکش هوای فضای داخل، جهت تخلیه هوا استفاده میگردد
دارای میزان تخلیه با ظرفیت ۵۰۰CFM تا ۲۰۰۰۰CFM
قابل ارائه در دو مدل دایرکت درایو(بدون تسمه فولی) و با تسمه فولی
دارای بالانس دینامیکی
تست و کنترل کیفیت در کارخانه گلدمن
قابلیت ارائه با الکتروموتور زیمنس
هواکش سانتریفیوژ از نظر تئوری
حلزون خط منحنی است متشکل از محیط بی شمار دایره که به تدریج بزرگ می شوند و مکان هندسی مراکز این دایره تیز یک دایره است . شکل حلزون مانند این هواکش ها در واقع در محیط پروانه یک دیفیوزر خمیده ایجاد می کند .
حرکت سیال در یک دیفیوزر باعث افزایش فشار استاتیکی سیال می شود و همین پدیده در هواکش های حلزونی مسبب بوجود آوردن توانایی تامین فشارهای بیشتر نسبت به انواع دیگرهواکش ها می شود .
طراحی بدنه حلزون فن گلدمن
برای طراحی بدنه حلزون شکل این هواکش ها از شیوه چهار دایره استفاده شده است تا بتوان به یک شکل هندسی دقیق و در نتیجه راندمان بیشتر دست یافت .
طبقه بدنی فن حلزونی
بطور کلی هواکش های حلزونی به دو دسته تقسیم می شوند .
الف- هواکش های حلزونی خم جلو ( Forward ) گلدمن
در این نوع هواکش حلزونی پروانه ( Impeller ) دارای تعداد نسبتاً زیادی تیغه کوچک می باشد که خم آنها در جهت چرخش پروانه است و اغلب از این نوع پروانه برای دمیدن هوا استفاده می شود .
ب – هواکش های حلزونی خم عقب ( Backward ) گلدمن
در این نوع هواکش حلزونی پروانه ( Impeller ) دارای تعداد کمتری ( نسبت به پروانه فوروارد ) تیغه می باشد که از نظر ابعادی بزرگتر از تیغه های پروانه خم جلو بوده و خمیدگی آنها برخلاف چرخش پروانه می باشد و از این نوع هواکش ها اغلب برای مکیدن هوا استفاده می شود .
هر دو نوع هواکش های حلزونی (Forward & Backward ) می تواند یک طرفه یا دو طرفه باشند به این معنی که هوا را از یک جهت بدنه یا از هر دو طرف بدنه به داخل حلزون هدایت کنند .
دو طرفه بودن حلزون باعث افزایش حدوداً دو برابر دبی و ابعاد عرض هواکش می شود .
دستور العمل نگهدای از گزاست فن بکوارد گلدمن |
||
ردیف |
موضوع دستور العمل |
زمان پیشنهادی |
۱ |
روغنکاری و گریسکاری کامل |
هر ۶ ماه یکبار |
۲ |
چک کردن فلکه پولی |
هر ۳ ماه یکبار |
۳ |
چک کردن تسمه |
هر ۳ ماه یکبار |
۴ |
محکم نمودن ضربه گیر ها |
هر یکسال |
۵ |
محکم نمودن پیچ های بدنه و دمپر ها |
هر یکسال |
۶ |
چک کردن برزنت اطراف کانال هوا |
هر یکسال |